L’arxipèlag de Luzon compren les illes de Luzon, Batanes, Banuyan, Catanduanes, Marinduque, Masbate, Romblon i Mindoro. Nosaltres parlarem de la més gran, la de Luzon.

L’illa de Luzon és l’illa de les muntanyes del país, amb l’estrella la zona de la Cordillera. En temps dels espanyols se l’anomenava Nueva Castilla, ells sempre tant originals amb els noms. Els primers pobladors de l’illa van ser els austroindonesis procedents de l’illa de Taiwan. El primer contacte dels espanyols amb les Filipines va ser a Cebu però l’illa de Luzon va ser ràpidament un dels punts importants durant la colònia espanyola i des d’on Emilio Aguinaldo va declarar la independència.

La ruta que vam fer nosaltres va ser pel nord oest, la zona de Ilocos. Sortint de Manila cap a Baguio, viatjant a la nit i la següent nit de Baguio a Vigan. Després de passar el matí a la ciutat colonial vam anar cap a Cervantes on ens hi vam haver de quedar a dormir i l’on demà seguir la ruta cap a Bontoc. Nosaltres ens vam saltar Sagada, ja que vam llegir que s’ha de pagar un guia per tot. A Bontoc vam passar-hi un dia i d’allí cap a Banaue i tornada a Manila amb bus nocturn. Tot el circuit es pot fer més òptim gastant menys dies però d’aquesta manera dormíem als autobusos i estacions i ens sortia més òptim econòmicament.

De Manila a Baguio hi ha dues línies que recorren la ruta: la Genesis i la Victory Liner, les dues surten de Pasay City o des de Cubao. La primera només tenia autobusos dels de 700P, així que vam anar a la terminal de Victory on per 455P surt un bus a les 22:00. Hi ha busos cada mitja hora durant el dia i cada hora a la matinada. En teoria tarda unes 6 hores més un parell segons el trànsit de Manila. Atenció amb la zona de Pasay que és lletja. Nosaltres la vam fer amb unes noies que vam conèixer al jeepney, si no, perduts! A l’estació de Victory de Baguio us hi podeu quedar a dormir. Els autobusos tenen wifi, que serà la que també podreu utilitzar a l’estació i per carregar hi ha un parell d’endolls no oficials.

Baguio és una de les ciutats més fredes de Filipina i això es deu a la seva ubicació dits la regió de La Cordillera a la província de Benguet. Els filipins l’anomenen la ciutat de l’estiu perquè és l’únic lloc on es pot estar fresquets. La fundació de la ciutat data de 1909 en mans dels nord-americans. Els tres punts més interessants de la ciutat són el parc Burnham, la catedral i el mercat. Us podeu moure per la ciutat caminant.

D’aquí surten autobusos cap a Bontoc per 220P, a les 7:00, 8:00, 10:00, 14:00 i segurament un més tard però al cartell només hi posava els del matí. L’estació està a prop del mercat, la Dangwa station.

Per anar a Vigan s’ha d’anar a l’estació de la companyia Partas a Governator Pack Road. Surten autobusos cada hora, direcció Laoang i l’últim és a les 22:00h. El viatge és de 4 hores i costa 344P. A l’estació de Vigan es pot dormir, no hi ha per carregar però sí que hi ha wifi per 30 minuts al dia.

Per visitar Vigan es necessita unes dues o tres hores. Les motxilles les podeu deixar als nois de seguretat de la terminal. Per la seva importància farem un post especial de la ciutat de Vigan.

Per unir Vigan i Banaue comença una de les típiques expedicions. No és difícil però us portarà tot un dia. Per sortir de Vigan serveix qualsevol autocar que vagi cap al sud, només heu de demanar per l‘encreuament de Bitalag, abans d’arribar a Tagudin. Digueu-li al noi que voleu anar a Cervantes i ell us avisarà. El trajecte des de Vigan fins allí costa 149P i tarda unes 2 hores ben bones. Heu d’arribar allí abans de les 17:00 que és l’hora que surt la van, 150P, cap a Cervantes (si s’omple abans, surt abans). No sabem si n’hi ha una al matí però suposem que sí. Lo dolent de viatjar amb la van de les 17:00 és que s’arriba a Cervantes a les 19.30h i us haureu de quedar aquella nit a dormir allí.

El poble de Cervantes té dos carrers principals, a l’encreuament dels quals us deixarà la van. Cap a l’esquerra hi ha el mercat i el poliesportiu i cap a la dreta l’allotjament més econòmic del poble, el que tothom us recomanarà. Us demanaran 500P per l’habitació doble amb banys a fora i cafè per esmorzar però ho podeu negociar a 400P.

L’on demà teniu dues opcions, tant si aneu a Sagada com si aneu a Bontoc. A les 6:00 del matí surt l’única van directe cap a Bontoc. Si no voleu matinar tant, teniu a les 7:30, 8:30, 9:30, 10:30, 13:00, 14:00 i 16:00 una van cap a Bauko i d’allí una altra cap al vostre destí. El viatge fins a Bauko costa 70P i tarda una hora i d’allí fins a Bontoc costa 50P. Si aneu a Sagada li dieu al conductor que us deixi a l’encreuament. El cost del viatge directe o per trams és el mateix i el temps depèn de la sort que tingueu. La primera van us deixa just on surten les vans cap a Bontoc i si està plena ja marxa. Sortint amb la de les 8:30 vam empalmar directe, no ens vam esperar ni 5 minuts.

Bontoc és la capital de la província Montaña així que és un bon lloc per comprar provisions per anar a Banaue.

Si us quedeu a la ciutat, podeu anar al museu que costa 60P o pujar fins a Maligcong per veure les terrasses d’arròs. Per anar-hi s’ha de pujar amb jeepney i després a dalt pagar l’entrada, segons ens van explicar. Nosaltres vam optar per l’opció motxilera de caminar per la ruta uns 40 minuts fins a un punt d’observació. Per dormir, l’opció més econòmica és un hotel a 150P l’habitació individual i a 280P la doble, amb bany compartit. No us podem donar detalls, més enllà del nom i de la ubicació perquè vam poder posar la tenda en un pati gratuïtament.

Si no us voleu quedar a Bontoc, podeu anar amb autobús cap a Banaue, el viatge és de 2 hores i dormir allí és més car.

Si opteu per pernoctar a Bontoc, el primer autobús del matí surt a les 7.30 i costa 120P.

Parlarem de Banaue i de les seves terrasses en un altre post.

Hauries de saber:

– Aquesta ruta la vam fer amb 5 dies.

–  Les despeses 8 els transports estan detallats al post.

Anuncis